OLIMPIADA WIEDZY EKONOMICZNEJ DLA DOROSŁYCH

II  EDYCJA

II etap - centralny: Test

  1. Produkcja polega na:
    1. sposobie łączenia ze sobą różnych zasobów
    2. wyznaczaniu proporcji, w jakich należy łączyć ze sobą poszczególne zasoby
    3. określeniu ilości danego zasobu, który należy użyć w celu wyprodukowania jednostki wyrobu
    4. przetwarzaniu zasobów w celu wytwarzania dóbr i usług

  2. Sytuacja, w której wydatki rządu są większe od jego dochodów to:
    1. luka inflacyjna
    2. deficyt budżetowy
    3. nadwyżka budżetowa
    4. recesja

  3. W strategii cenowej skimming wykorzystuje się:
    1. cenę psychologiczną
    2. cenę równowagi
    3. cenę penetracyjną
    4. cenę z "premią"
    5. cenę prestiżową

  4. Wyjaśnij pojęcie "hossy" i "bessy" na rynku papierów wartościowych:
    ......................................................................................................................................................

  5. Ze względu na sposób zaangażowania własnego kapitału w spółkę oraz ponoszoną przez wspólników odpowiedzialność za zobowiązania, spółki dzielą się na dwie podstawowe grupy:
    1. spółki jawne i ciche
    2. spółki osobowe i kapitałowe
    3. spółki własne i obce
    4. spółki krajowe i zagraniczne

  6. Popyt w stadium wprowadzania produktu z reguły:
    1. wzrasta bardzo powoli
    2. rośnie szybko
    3. stabilizuje się
    4. nie można go przewidzieć
    5. waha się

  7. Dochody otrzymywane przez właścicieli kapitału to:
    1. płace
    2. odsetki
    3. obligacje
    4. akcje

  8. Fluktuacja - jej powody i znaczenie dla działalności zakładu pracy:
    ......................................................................................................................................................

  9. Planowany koszt własny jednostki kalkulacyjnej uwzględnia podział kosztów w trzech grupach:
    1. koszty sprzedaży, płace bezpośrednie, materiały bezpośrednie
    2. koszty ogólnozakładowe, koszty wydziałowe
    3. koszty bezpośrednie, koszty pośrednie, koszty sprzedaży

  10. Przy sprzedaży towarów codziennego użytku wskazana jest dystrybucja:
    1. selektywna
    2. ekstensywna (zwana także intensywną)
    3. zintegrowana
    4. ekskluzywna
    5. trudno to z góry przesądzić

  11. Zysk jest podstawowym celem działalności producenta, ponieważ:
    1. wpływa na możliwości inwestycyjne firmy
    2. decyduje o stopniu samofinansowania firmy
    3. wywiera wpływ na wielkość zatrudnienia
    4. wszystkie powyższe stwierdzenia są prawdziwe

  12. 0pisz cel i funkcje planu:
    ......................................................................................................................................................

  13. Jaki rodzaj środków pieniężnych jest tzw. "pieniądzem rezerwowym banku centralnego"?
    1. środki utrzymywane przez klientów na rachunkach bankowych
    2. gotówka przechowywana w skarbcach (tzw. rezerwy płynne banków)
    3. fundusze rezerwowe (tzw. rezerwy celowe)
    4. środki banków lokowane jako rezerwy w innych bankach

  14. Sprzedaż osobista:
    1. pozwala na nawiązanie dużej ilości kontaktów z odbiorcami w tym samym czasie
    2. umożliwia nawiązanie bezpośrednich kontaktów pomiędzy sprzedawcami i potencjalnymi nabywcami
    3. polega na stosowaniu wystaw, okien wystawowych, pokazów i innych działań promocyjnych
    4. jest mniej kosztowna niż reklama

  15. Jakie zmiany zaszły w Kodeksie Handlowym w zakresie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością?
    ......................................................................................................................................................

  16. Przy opracowaniu kompozycji elementów marketingu należy położyć nacisk na:
    1. produkt
    2. dystrybucję
    3. potrzeby nabywców
    4. promocję
    5. cenę

  17. Rozliczenia clearingowe między partnerami handlowymi to:
    1. rozliczenia dewizowe
    2. rozliczenia bezdewizowe
    3. rozliczenia towarowe
    4. żadne z powyższych

  18. Opłaty za dzierżawę majątku zaliczane są do:
    1. kosztów przeciętnych
    2. kosztów stałych
    3. kosztów zmiennych
    4. kosztów krańcowych

  19. Metoda Portffolio B.C.G. dokonuje oceny produkowanych wyrobów z punktu widzenia:
    1. pozycji przedsiębiorstw na tle konkurencji
    2. konfrontacji silnych i słabych stron przedsiębiorstwa z otoczeniem
    3. pozycji produkowanych wyrobów w stosunku do ich sprzedaży
    4. względnego udziału analizowanych produktów na rynku i tempa wzrostu sprzedaży tych produktów
    5. dynamiki popytu na te wyroby

  20. Jeżeli przedsiębiorstwo handlu detalicznego osiągnęło w roku bieżącym obrót w wysokości 300 000 zł przy zatrudnieniu 120 robotników operatywnych, to ile wyniesie wskaźnik wydajności pracy przy planowanym wzroście wydajności pracy o 5%, jaki wynika z tempa wzrostu za ostatnie lata?

Zagadnienie praktyczne do rozwiązania w II etapie Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej dla Dorosłych: "Konkurencja w obrocie międzynarodowym"

Przedsiębiorstwo państwowe produkujące sprzęt radiowo-telewizyjny "RATEL" poniosło straty produkcyjne i znalazło się w trudnej sytuacji finansowej. Jedynym sposobem utrzymania zakładu pracy była jego prywatyzacja przeprowadzona metoda kapitałową. W wyniku końcowym przedsiębiorstwo zostało przekształcone w spółkę akcyjną Skarbu Państwa.

Następnie przeprowadzono sprzedaż akcji i w gestii przedsiębiorstwa pozostało 40% akcji. 60% akcji zakupiła firma z kapitałem zagranicznym "NORD", która jest potentatem w produkcji i sprzedaży sprzętu radiowo-telewizyjnego na rynkach Zachodniej Europy.

Nowo powstała firma otrzymała nazwę "RATEL-NORD" i zamierza opanować rynek wschodni, w tym również rynek polski.

W związku z tym należy rozważyć (przy założeniu istnienia gospodarki rynkowej i niewielkim oddziaływaniu państwa):

  • co powinna zrobić firma "RATEL-NORD" żeby utrzymać się na rynku oraz zwiększyć dotychczasową sprzedaż,
  • jak powinna zadziałać firma "NORD" (inwestor strategiczny), aby wprowadzić swoje produkty na rynek Polski i Europy Wschodniej,
  • jakie czynniki zewnętrzne i wewnętrzne będą miały wpływ na dalszą produkcję i sprzedaż w firmie "RATEL-NORD".

Finał - 15 marca 2003 r.

"Przedsiębiorstwo produkujące odzież dziecięcą, młodzieżową i damsko-męską "UBIÓR" zamierza wejść na rynki międzynarodowe. Jakie narzędzia marketingowe powinno to przedsiębiorstwo zastosować, aby korzystnie konkurować na rynkach międzynarodowych z innymi firmami zagranicznymi?"

W prezentowanym temacie należy uwzględnić czynniki komunikacji marketingowej, strategie oddziaływania marketingowego z możliwością poszerzenia problemu.