II etap - centralny: Test | |
|
Zagadnienie praktyczne do rozwiązania w II etapie Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej dla Dorosłych: "Konkurencja w obrocie międzynarodowym" | |
Przedsiębiorstwo państwowe produkujące sprzęt radiowo-telewizyjny "RATEL" poniosło straty produkcyjne i znalazło się w trudnej sytuacji finansowej. Jedynym sposobem utrzymania zakładu pracy była jego prywatyzacja przeprowadzona metoda kapitałową. W wyniku końcowym przedsiębiorstwo zostało przekształcone w spółkę akcyjną Skarbu Państwa. Następnie przeprowadzono sprzedaż akcji i w gestii przedsiębiorstwa pozostało 40% akcji. 60% akcji zakupiła firma z kapitałem zagranicznym "NORD", która jest potentatem w produkcji i sprzedaży sprzętu radiowo-telewizyjnego na rynkach Zachodniej Europy. Nowo powstała firma otrzymała nazwę "RATEL-NORD" i zamierza opanować rynek wschodni, w tym również rynek polski. W związku z tym należy rozważyć (przy założeniu istnienia gospodarki rynkowej i niewielkim oddziaływaniu państwa):
|
Finał - 15 marca 2003 r. | |
"Przedsiębiorstwo produkujące odzież dziecięcą, młodzieżową i damsko-męską "UBIÓR" zamierza wejść na rynki międzynarodowe. Jakie narzędzia marketingowe powinno to przedsiębiorstwo zastosować, aby korzystnie konkurować na rynkach międzynarodowych z innymi firmami zagranicznymi?" W prezentowanym temacie należy uwzględnić czynniki komunikacji marketingowej, strategie oddziaływania marketingowego z możliwością poszerzenia problemu.
|