OLIMPIADA WIEDZY EKONOMICZNEJ DLA DOROSŁYCH

I  EDYCJA

II etap - centralny: Test

  1. Ekonomiczne zjawisko rzadkości oznacza:
    1. brak określonych dóbr i usług na rynku w sytuacji pełnej obfitości czynników wytwórczych
    2. utrudniony dostęp do czynników wytwórczych
    3. nadwyżkę zapotrzebowania na czynniki wytwórcze nad ich dostępną ilością
    4. nadwyżkę eksportu czynników wytwórczych nad rozmiarami ich importu

  2. Przedsiębiorstwo może pełnić w gospodarce następującą funkcję:
    1. podażową, społeczną
    2. podażową, popytową
    3. popytową, podażową, społeczną
    4. popytową, społeczną

  3. Siła nabywcza jednostki pieniężnej (np. 1 złotego):
    1. określa ilość dóbr i usług, jaką można za nią nabyć
    2. wzrasta wraz ze wzrostem podaży pieniądza na rynku
    3. zmienia się w tym samym kierunku co poziom cen dóbr i usług
    4. wzrasta wraz ze wzrostem poziomu dóbr i usług

  4. Omówić strukturę sztabowo-liniową.

  5. Zakup płaszcza zimowego to dla większości ludzi:
    1. dobra wygodnego zakupu
    2. dobra wybieralne
    3. dobra specjalne
    4. dobra niepostrzegane

  6. Wymień warunki istnienia konkurencji doskonałej w gospodarce rynkowej:
    ......................................................................................................................................................

  7. Badania motywacyjne:
    1. dotyczą badania motywów postępowania dostawców na rynku
    2. polegają na wykryciu przyczyn postępowania konsumentów, które nie są uzasadnione ekonomicznie
    3. obejmują ocenę metod motywacji sprzedawców w handlu
    4. nie mają zastosowania w badaniach marketingowych

  8. Norma wyrobu wynosi 6 sztuk na godzinę. Ile wynosi norma czasu pracy w minutach?

  9. Pieniądz pełni bezpośrednio funkcje:
    1. redystrybucyjną
    2. czynnika produkcji
    3. środka wymiany
    4. inne: ..................................................

  10. Bank komercyjny może dokonać kreacji pieniądza w wysokości równej:
    1. rezerwom całkowitym
    2. różnicy między depozytami a rezerwami obowiązkowymi
    3. rezerwom obowiązkowym

  11. Segmentacja na rynku pozwala przedsiębiorstwu na:
    1. rozeznanie branżowe rynku
    2. określenie nabywców swoich wyrobów i usług
    3. ustalenie głównych konkurentów
    4. znaczne obniżenie kosztów działalności

  12. Na rynku wtórnym transakcje są zawierane między:
    1. emitentem i pierwszym nabywcą
    2. emitentem i firmą inwestorską, która podejmuje się rozprowadzenia nowej emisji
    3. kolejnymi nabywcami i sprzedawcami papierów wartościowych
    4. wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe

  13. Towar przewożony statkiem został ubezpieczony na kwotę 165 000 USD. W trakcie transportu, statek uległ awarii, w wyniku której powstała strata na kwotę 25 USD, przy franszyzie redukcyjnej w wysokości 18%. Oblicz, w jakiej kwocie przysługuje ubezpieczonemu odszkodowanie.

  14. Czy pozytywny artykuł w prasie o konkretnej firmie to:
    1. reklama
    2. public relations
    3. promocja uzupełniająca
    4. nie ma nic wspólnego z marketingiem

  15. Podane wyroby podzielić na dwie grupy w zależności od przeznaczenia, a mianowicie na:
    1. środki produkcji (dobra produkcyjne)
    2. przedmioty spożycia (dobra konsumpcyjne)
    i wynik wpisać do zamieszczonej tabeli.

    Wyroby: noże tokarskie, dywany, koncentraty spożywcze, wagony, papierosy, skóry surowe, wazony kryształowe, ubrania męskie, wózki akumulatorowe, rowery, kwas siarkowy, książki, maszynki do golenia, pieczywo, szlifierki, rudy żelaza, przędza bawełniana, blachy miedziane, cement.

    Środki produkcji (dobra produkcyjne) Przedmioty spożycia (dobra konsumpcyjne)




  16. Pani Sprytna zaoszczędziła 100 zł z bieżących dochodów i zamierza zdeponować je w banku (stopa oprocentowania depozytów r=20%). Jednocześnie zaproponowano jej, aby zainwestowała pieniądze w przedsięwzięcie, które zagwarantuje jej po roku określony dochód. Jaki minimalny dochód powinno przynieść Pani Sprytnej to przedsięwzięcie, aby przyjęła propozycję?

  17. Na dowolnym przykładzie omówić analizę ekonomiczną.

  18. Wskaż, które z wymienionych papierów wartościowych należą do pieniężnych:
    1. akcja
    2. weksel
    3. konosament
    4. inne: ..................................................

  19. Jaką formą promocji jest: "szampon i odżywka do włosów w cenie szamponu":
    1. reklama w miejscu sprzedaży
    2. promocja sprzedaży
    3. public relations
    4. sponsorowanie

  20. Aktualne rezerwy banku komercyjnego są równe 9 000 zł, natomiast depozyty 30 000 zł. Jeżeli rezerwy obowiązkowe stanowią 20% depozytów, to rezerwy dobrowolne banku wynoszą:
    1. 3 000 zł
    2. 6 000 zł
    3. 7 500 zł
    4. 9 000 zł

Zagadnienie praktyczne do rozwiązania w II etapie Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej dla Dorosłych: "Marketing w globalizacji"

  1. Firma "Globmeg" to potężny amerykański koncern, produkujący środki komunikacji publicznej: tabor tramwajowy i autobusowy. Od 30 lat działa ona na rynkach Ameryki Południowej oraz Australii, a od 6 lat także w Polsce. Szybki rozwój polskiej filii w pierwszych latach działalności był efektem dużego popytu i wysokiej rentowności.
    W ostatnich dwóch latach rynek się ustabilizował, ale firma nadal osiąga relatywnie wysokie wskaźniki rentowności. Już w tej chwili "Globmeg" ma dobrze rozpoznane rynki na wschód od Polski i zamierza w najbliższych miesiącach podjąć działania, aby znaleźć się na nich.

  2. Na ostatnim spotkaniu w Genewie, kraje G-7 pod presją ostrych ataków antyglobalistów i protestów krajów rozwijających się, podjęły decyzję wymuszającą na koncernach międzynarodowych "zainwestowanie 20% aktualnych zysków w kraju goszczącym".

  3. "Globmeg" przyjął wyżej wymienioną decyzję bez entuzjazmu; rozważając jednak kwestię "pozostać i spełnić wymóg" lub opuścić wciąż chłonny i obiecujący rynek, ze względu na potencjalne szanse rozszerzania działalności na wschód, wybrał opcję pierwszą. Przyjęto zarazem, że firma stawia na dwa możliwe rozwiązania ze względu na lokalizację i perspektywy dalszej ekspansji:
    1. rozwinąć prace w zakresie techniki i technologii nad nowym produktem przystosowanym dużo bardziej niż dotychczasowe do warunków wschodnioeuropejskich (popyt, drogi, klimat, sytuacja ekonomiczna społeczeństwa, konkurencja);
    2. rozbudować istniejące zakłady w Polsce, poszukując jednak dla nich lokalizacji ułatwiającej zakładaną ekspansję na rynki po wschodniej granicy kraju.

  4. Który wybór wydaje Ci się bardziej racjonalny? Jakie czynniki i uwarunkowania należałoby wziąć pod uwagę, aby dokonać wyboru najlepszego? Którą z propozycji szybciej zaakceptowałby rząd w Polsce?

Finał - 16 marca 2002 r.

"Charakterystyka korzyści globalizacji wspieranej zagranicznymi inwestycjami bezpośrednimi korporacji transnarodowych".